4 råd til bruk av bilder til en nettside
Bildertil en nettsiden skal fange oppmerksomheten til den besøkende. De kan formidle ganske komplekse meldinger på et øyeblikk.
Vi mennesker husker 80% av hva vi ser og kun 20% av det vi leser. I studier utført av Massachusetts Institute of Technology (MIT) har de kommet frem til at en menneskehjerne kan prosessere et bilde på så lite om 13 millisekunder. Denne og mange andre studier beviser at et bilde er et kraftfullt kommunikasjonsmiddel. Samtidig er bildet med på å viske ut språkbarrierer, da så og si alle i verden kan forstå hva et bilde ønsker å kommunisere.
Bilder på en nettside skal fange oppmerksomheten til den besøkende. De kan formidle ganske komplekse meldinger på et øyeblikk. Når du for eksempel ser på bilder av et hotellrom, kan du se innredningen til rommet og noen av fasilitetene uten å måtte lese lange beskrivelser.
Det er likevel en god del å tenke på før du publiserer bilder på nettsiden din. Det holder ikke å inkludere bilder dersom:
- Bildene ikke er relevante til teksten.
- Bildene ikke kommuniserer det du ønsker å formidle.
- Bildene ikke har noen funksjon annet enn at de skal være “dekorerende”.
Så hvordan bør bruk av bilder på nettsiden være?
Slik bør du bruke bilder på nettsiden
1. Bruk gode bilder
Kilde: Refactoring UI av Adam Wathan og Steve Schoger
Dersom nettsiden din har behov for bedre bilder, og du verken har tid til eller kunnskapen til å ta gode bilder selv, har du to alternativer:
Lei inn en profesjonell fotograf
Hvis du har behov for veldig spesifikke bilder til et nettsideprosjekt, bør du leie inn en profesjonell. Å ta gode bilder handler ikke kun om å bruke et dyrt kamera, men også om lyssetting, komposisjon og farger. Med andre ord kunnskap som tar flere år å bygge opp.
Stock-bilder i høy kvalitet
Hvis behovene for bilder er mer overordnet, finnes det et hav av alternativer hvor du kan kjøpe og laste ned stock-bilder. Det finnes også sider som f.eks. Unsplash som tilbyr gratis, profesjonelle bilder. (Les: 7 nettsider med gratis bilder til ditt neste prosjekt)
2. Formidle informasjon
På internett bruker vi bilder av ulike grunner: for å gjøre en nettside bedre, illustrere historier, i annonser, for å presentere produkter eller tjenester, eller kommunisere med bilder på sosiale medier. Det ligger mye i ordtaket: “et bilde sier mer enn tusen ord”.
Det deles milliarder av bilder online hver dag, og generasjoner oppvokst med teknologi og internett foretrekker en bildebasert metode til å formidle informasjon, fremfor tekstbasert metode. Et synlig bevis er den enorme bruken av sosiale medier, hvor bilder og videoer er hovedessensen.
3. Forbedre brukeropplevelsen
Bruk av relevante bilder – i stedet for «dekorerende» bilder som bare har som formål å se pene ut – forbedrer brukeropplevelsen. De leverer en kontekstuell melding, som svarer på behovet for informasjon. Når gjestene besøker nettstedet til et hotell, leter de naturlig nok etter informasjon, og bilder leverer den raskt og eksplisitt.
4. Skap engasjement
Tiden de besøkende bruker på en nettside er en søkerangeringsfaktor Google bruker for å måle nivået av engasjement på nettsiden.
Google ser etter nettsider som har spesielt gode resultater på engasjement – klikkfrekvens (CTR), øktvarighet, fluktfrekvens og konverteringsfrekvens. – Og belønner det innholdet med høyere organisk søkerangering.
Bilder er en viktig del av innholdsstrategien
Gode bilder forholder seg direkte til teksten på nettsiden, og ideelt sett bør det benyttes originale bilder (styr unna klisjeer så mye du kan). Vi i Weinvent hjelper deg med en god innholdsstrategi i form av tekst og bilder til din nettside. Vi har et godt nettverk med fotografer, og finner alltid noen vi kan anbefale til akkurat dine behov.