Google Analytics 4 overtar for Universal Analytics

Bytt til Google Analytics 4 så snart som mulig. Vi har jobbet utallige antall timer med GA4 til nå, og her er noen gode tips vi tror kan være nyttige for deg.

Universal Analytics avvikles, hva gjør jeg?

Dette kommer til å skje:

  1. Frem til 1. juli 2023 kan du fortsette å bruke, og samle inn data i, Universal Analytics-områdene dine.
  2. Etter 1. juli 2023 vil du fortsatt ha tilgang til historisk innsamlet data i Universal Analytics-områdene dine, i minst seks måneder. Google vet at dataene dine er viktige for deg. Du vil beholde tilgangen til de historisk innsamlede dataene dine i Universal Analytics-områdene i minst seks måneder etter 1. juli 2023. Google anbefaler på det sterkeste at du eksporterer de historiske rapportene dine i denne overgangsperioden.
  3. I løpet av de neste månedene vil Google gi deg “sluttdatoen” for dine eksisterende Universal Analytics-områder. Da vil ikke Universal Analytics-rapportene lenger være tilgjengelige i Analytics-grensesnittet, og du får heller ikke tilgang til Universal Analytics-dataene dine via API-er.

Hva bør du gjøre nå

Vi anbefaler på det sterkeste at du bytter til Google Analytics 4 så snart som mulig. Da vil du kunne samle inn verdifulle måneder med historiske data i GA4, slik at du stiller godt forberedt og har et tilstrekkelig sammenligningsgrunnlag den dagen Google avvikler Universal Analytics.

Hvorfor introduseres Google Analytics 4?

På grunn av utviklingen i forbrukeratferd på nett, samt økt fokus på personvern, er Google sine tidligere metoder for å spore brukere og bygge målgrupper blitt avleggs.

Med Google Analytics 4 lover Google å beskytte forbrukeres personvern, samtidig som de tilbyr nye funksjoner rettet mot sikker datainnsamling på tvers av nettsider, webapplikasjoner og mobile apper (cross-application tracking). Og for oss markedsførere lover Google en bærekraftig plattform for fremtidig datainnsamling og rapportering.

Personvern og sikker datainnsamling

GA4 er en hendelsesbasert måle-plattform med en dypere integrasjon mot Google Ads enn tidligere. I motsetning til Universal Analytics bruker ikke GA4 informasjonskapsler (cookies), og er bygget fra bunnen og opp med måling på tvers av enheter (cross-device tracking) som et viktig fokusområde. Fordi GA4 ikke sporer IP-adresser, trenger du heller ikke å bekymre deg for personvernregler knyttet til dette lengre.

Kundereisen vises 100%

Universal Analytics er i all hovedsak sentrert rundt at individuelle brukerøkter foregår i 1 nettleser på 1 datamaskin. Dette gjør at implementering av en full-trakts visning av kundereisen krever ekstra arbeid, en god del know-how, samt en nettside med teknisk kompatibilitet. Som vi alle vet er ikke dette lengre et godt bilde av av det digitale landskapet verden nå befinner seg i. Mange av oss, spesielt her i Norge, har både stasjonær og bærbar PC, mobiltelefon, og kanskje også et nettbrett.

Hvorfor?

For å oppsummere: Google introduserer GA4 for å forenkle generell implementering, beskytte forbrukeres personvern, forbedre cross-device tracking og ikke minst legge til rette for cross-application tracking. Og skal du benytte deg av Google sine verktøy for innsamling av data, vil du ikke ha annet valg enn å benytte deg av GA4 etter 1.juli 2023.

Hvordan jobbe med Google Analytics 4?

Dette spørsmålet kan kanskje høres litt dumt ut, men det er også et spørsmål vi stiller oss. Selv om vi jobber med dette daglig er vi nødt til søke etter svar på enkelte ting i Google.

Her er noen erfaringer og utfordringer med GA4 så langt

Det mangler ikke på utfordringer når vi bruker GA4 i dag. Plattformen er ny og ukjent for mange, og det at GA4 fortsatt videreutvikles av Google i et høyt tempo er en stor utfordring i seg selv.

Det er ikke uvanlig at større oppdateringer rulles ut 1 – 2 ganger i måneden, noe som til stadighet medfører små eller store endringer på et allerede nytt og ukjent system.

Et eksempel, “satt litt på spissen”:

Du lærer deg noe en uke, så kan dette plutselig: endres på, flyttes på, fjernes helt, eller bli erstattet med noe helt annet tre uker senere.

  • Et helt nytt grensesnitt
  • Utrolig mange nye dimensjoner og beregninger
  • Nye innholdsgrupperinger
  • Nye parametere
  • Nye metoder for implementering
  • Nye kompatibilitets-utfordringer (opp i mot nettsider)

Kanskje den aller største utfordringen per i dag, er mangelen på informasjon. Man kan raskt komme bort i et problem og ikke finne noe svar på Google, som vil si at man selv må feilsøke, teste og finne ut av problemet.

3 gode tips og råd

Vi har jobbet utallige antall timer med GA4 til nå, og her er 3 gode tips vi tror kan være nyttige for deg:

1. Legg bort gamle vaner

Alle som har benyttet seg av Google Analytics tidligere vil naturligvis ha opparbeidet seg noen arbeidsvaner. Ikke bare oss markedsførere, men også bedriftseiere må klare å omstille seg. Mange har av god grunn inngrodde vaner knyttet til rapportering og KPI-er de har fulgt med på i mange år, som nå blir snudd litt på hodet.

Eksempel:

Nettstedseier: Hva er vår Bounce Rate / Fluktfrekvens i Mai 2022?

GA4: Bounce Rate finnes ikke lengre.

Nettstedseier: Men noe for å måle dette må da vel finnes?

GA4: Å joda! Vi har noe som heter Engagement Rate nå. For Mai 2022 var dette 91,49%

Nettstedseier: Så hva vil det si? For i Mai 2021 hadde vi en Bounce Rate på 43%

GA4: Det får du nesten finne ut på egenhånd.

Svaret er:

Bounce Rate: Prosentandelen av enkeltside-økter der det ikke var noen interaksjon med siden. En økt med et “bounce” vil ha en varighet på 0 sekunder. For eksempel, hvis en bruker kommer til nettstedet ditt og vurderer innholdet på hjemmesiden i flere minutter, men forlater det uten å klikke på noen lenker eller utløse hendelser som registreres som interaksjons-hendelser, vil økten telle som en bounce.

Engagement Rate: Prosentandelen av engasjerte økter. Engasjerte økter er antallet økter som varte lenger enn 10 sekunder, hadde en konverteringshendelse eller hadde minst 2 sidevisninger eller skjermvisninger.

Her kan du finne flere eksempler på Googles sammenligning av beregninger: GA4 og UA

2. Ikke vent for lenge

GA4 har sine utfordringer, forskjeller og ulemper, men alle godene det vil gi å sette opp GA4 (så raskt som mulig) veier godt opp for dette. Som nevnt i starten av artikkelen: så anbefaler vi på det sterkeste å begynne å benytte seg av Google Analytics 4 allerede nå.

Gjerne sett det opp for å samle data på både GA4 og UA parallelt. Altså ikke fjern trackingen deres gjennom UA, men legg til GA4 i tillegg! Noe data er bedre enn ingen data, så har man ikke kunnskapen og tiden eller pengene til å implementere GA4 “helt perfekt”, ville vi likevel anbefalt å sette det opp etter beste evne.

3. Viktig innstilling for oppbevaring av data

Velg oppbevaring av bruker- og hendelsesdata til 14 måneder

Innstillingen for oppbevaring av data i GA4 lar deg velge tidsperioden/varigheten for hvor lenge dine data skal lagres. All bruker- og hendelsesdata som faller utenfor den valgte tidsperioden vil bli permanent slettet i GA4.

Som standard er denne tidsrammen satt til bare 2 måneder, noe som betyr at bruker- og hendelsesdata som er mer enn to måneder gamle vil slettes. Vi anbefaler sterkt å oppdatere denne innstillingen til den lengste tilgjengelige tidsrammen på 14 måneder, spesielt om dere ønsker å samle inn data til year-over-year rapportering.

(PS: Betalende Analytics 360-kunder vil ha mulighet til å sette lagring opp til 50 måneder.)

Konklusjon

Det kan føles som om det er utrolig mye å holde styr på i forbindelse med avviklingen av Universal Analytics. Hvis det er ett råd vi vil at alle skal ta med seg fra denne artikkelen, er det å ikke få panikk hvis du ser store rapporteringsendringer i GA4.

Stol på dine digitale markedsførings- og SEO-spesialister – de har erfaringen til å se forskjellen mellom en forventet metrisk-endring og et faktisk rødt flagg. De er der for å hjelpe deg (og nettsiden deres) i denne overgangsperioden.

Trenger du hjelp med Google Analytics 4, webdesign, strategisk rådgivning eller performance marketing?

Kontakt oss gjerne for en prat.
Del innlegg: