Hvordan skrive kundecaser og suksesshistorier

Kundecaser er en utmerket måte å markedsføre bedriften din på. Gjennom å skrive suksesshistorier om dine kunder, fremmer du faktisk din egen suksess.

Med en god og troverdig kundecase kan du som bedrift fortelle omverdenen at du er i stand til å løse en kundes utfordring eller tilfredsstille et behov gjennom ekte hendelser.Dermed har du et viktig våpen i din kommunikasjon som kan bidra med å overbevise nye potensielle kunder om å velge din bedrift neste gang de leter etter den rette leverandøren.

Men hvordan skal du skriv en god og troverdig kundecase i praksis? Du starter med å følge noen viktige retningslinjer.

Retningslinjer for en god kundecase

Målet med en god kundecase er jo først og fremst å å forsikre potensielle kunder om at din bedrift er det rette valget å kjøpe fra. Gjennom konkrete eksempler, målbare resultater og virkelige historier, gir du dem noe å reflektere over, og noe som bygger tillit og troverdighet. Kundecaser er med på å gjøre målgruppen din i stand til å visualisere seg selv i en lignende situasjon eller problemstilling, og se seg selv oppnå det samme resultatet ved å bruke dine produkter eller tjenester. Derfor må det du skriver vise din konkurranseevne på en troverdig og pålitelig måte.

Først og fremst handler det om at en kundecase også må være en god historie. Enten de blir fortalt gjennom tekst, lyd eller video, følger alle de beste caser veldig enkle, men effektive retningslinjer. De bygger på en ganske klassisk fortellerstruktur, som man gjerne kjenner fra bøker og eventyr man har lest eller filmer man har sett. Historier som både skaper gode følelser og som bidrar med å overkomme hinderet det ofte er med å overbevise en potensiell kunde til å velge nettopp deg og dine produkter eller tjenester.

Vi deler retningslinjene opp i 4 punkter.

1. Situasjon – Introduksjon av helten

Dette stadiet er mer kjent som situasjonsdelen av en god case. Det er en introduksjon som gir kontekst til resten av historien. En feil mange bedrifter gjør er å tro at de er helten i sine suksesshistorier. Men den virkelige helten bør alltid være kunden din, ikke du. (Du spiller faktisk mer en birolle, som en mektig alliert.) Og derfor bør du begynne dine suksesshistorier med en introduksjon av nettopp kunden din.

Ta deg tid til å presentere dem, hva de gjør og hvorfor. Gi noen detaljer om verdiene, historien og målene deres. Det trenger ikke å være omfattende, men det bør gi publikum nok bakgrunn til å forstå situasjonen til det som kommer utover i historien.

Bedrift X er ____. For ____ har de hjulpet ____ til ____. De tror ____. Målet deres er ____.

2. Problemet – Den store, stygge ulven

Deretter kommer vi til problemstillingen i historien. Det er her du høyner innsatsen og introduserer et problem som setter helten i fare.

Du vil helst at dette problemet skal gjøre litt vondt. Få frem smerten problemet påfører kunden og forklare hvordan det påvirket dem. I denne delen er det viktig å bruke ekte uttalelser fra kunden. Det å bruk deres egne ord og uttrykk er alltid mer troverdige enn dine.

Vær tydelig på hvorfor situasjonen er så ille, og hvorfor problemet må løses.

Hvor lenge har det pågått? Hvordan hindrer det kunden din i å nå sine mål? Hvordan bringer det deres fremtid i fare?

Bedrift X slet med å ____. Som et resultat kunne de ikke ____. De trengte ____.

3. Løsningen – En alliert kommer til unnsetning

Det er på tide å presentere løsningen på problemet. Det er selvfølgelig her du kommer inn i bildet. I denne delen introduserer deg selv inn i historien og forklarer hvordan du løste utfordringen. Husk at du er den allierte som hjelper helten med å beseire fienden. I denne delen kan du inkludere mer informasjon om deg selv, men fokuset bør fortsatt være på kunden.

Få gjerne frem hvorfor kunden din valgte deg fremfor konkurrentene. Bare husk å vende tilbake til hvordan produktet eller tjenesten din løste problemet og prosessen de gjennomgikk for å implementere det. Spesifikasjoner er flott å ha med her.

Var det noen problemer eller tilbakeslag på veien til suksess? Hvilken del av tilbudet ditt var mest nyttig?

Løsning Y lar Bedrift X ____. Takk til ____, ____. Nå bruker Bedrift X løsning Y til ____.

4. Resultatet – Den lykkelige slutten

Til slutt kommer vi til resultatet. Det er her du beskriver alle de gode tingene som skjedde takket være løsningen og avslutter historien.

Inkluder så mange detaljer som mulig. Jo mer spesifikk du kan være om de virkelige fordelene for kunden din, desto mer imponerende vil det høres ut for publikummet ditt. Enten de er kvalitative eller kvantitative, må du inkludere dem.

Hvordan ble det bedre for kunden din etter at de brukte produktet eller tjenesten din? Oppnår de målene sine? Hvordan har deres situasjon endret seg som et resultat? Og hvorfor spiller det noen rolle? Få publikum til å virkelig bry seg ved å begrense disse punktene til målene og verdiene du etablerte i introduksjonen av kunden.

Løsning Y har hjulpet bedrift X til ____. Målet deres med ____ er nå ____. Som et resultat har de ____.

Konklusjon

En effektiv kundecase fungerer akkurat som alle andre historier. Det bør være overbevisende nok til å fange publikums oppmerksomhet og beholde den, samtidig som den er minneverdig og emosjonell.

Ved å bygge opp caser med delene; situasjon, problem, løsning, og resultat, har du et godt utgangspunkt for å bygge opp en case som kan overbevise potensielle kunder om å kjøpe fra deg, uansett hvor komplekse produkter eller tjenester du har.

…og ikke glem og søkemotoroptimaliser

Kundecaser er med på å øke synligheten i søkemotorene og på sosiale medier. Derfor er det viktig å optimalisere din caser, så de faktisk blir funnet i søkeresultatene, når potensielle kunder søker etter en leverandør som kan løse deres behov eller problem.

Derfor er det viktig å skrive innbydende tittel-tager og meta-beskrivelser, og teksten må inneholde relevante søkeord. Disse kan inneholde long-tail søkeord som matcher spesifikke behov, arbeidsoppgaver eller bransjer.

På denne måten vil du treffe potensielle kunders intensjon med søket mer presist, allerede i resultatlisten i søkemotorene. Og du forsikrer deg bedre mot at det faktisk er sikrer relevante besøkende som klikker seg inn i kundecaset.

Del innlegg: